Mai mulţi jurnalişti au dispărut în China, după ce un site a publicat o scrisoare care solicită demisia lui Xi Jinping

  • Adrian Marinescu
  • 28 martie 2016
  • Externe
xi jin ping

Mai mulţi jurnalişti chinezi, care lucrează pentru platforma online Wujie News, sunt de negăsit, de săptămâna trecută, după ce platforma de ştiri a publicat, în 4 martie, o scrisoare anonimă prin care era solicitată demisia preşedintelui Xi Jinping.

Un act de piraterie online este invocat pentru a justifica motivul pentru care această publicaţie a riscat atât de mult, într-o ţară în care presa este cenzurată, scrie Les Echos.

BBC vorbeşte despre un număr total de 20 de persoane, care au fost arestate de autorităţile chineze, în legătură cu această scrisoare.

Jia Jia, colaborator celebru al presei din China, a dispărut în 15 martie, în ziua în care ar fi trebuit să ia avionul de la Pekin la Hong Kong. Familia sa a fost interogată de agenţi ai regimului chinez, în legătură cu originea petiţiei difuzate şi, mai ales, în legătură cu posibilul rol pe care Jia Jia l-ar fi jucat în scrierea acesteia. Jia Jia negase anterior implicarea în redactarea scrisorii, dar recunoscuse că l-a avertizat pe Ouyang Hongliang, redactorul-şef al Wujie News, asupra riscurilor pe care şi le-a asumat publicând petiţia pentru demisia preşedintelui.

”Dispariţia lui este cel mai probabil legată de această publicaţie şi poate de faptul că, potrivit autorităţilor, a fost implicat sau ştia despre petiţie”, a declarat un responsabil al Amnesty International.

Un membru al redacţiei Wujie News a declarat pentru BBC că 16 salariaţi ai site-ului de ştiri, dintre care şase jurnalişti şi 10 membri ai serviciului tehnic, au ”dispărut”.

Petiţia pentru demisia preşedintelui chinez, semnată de ”mai mulţi membri loiali ai Partidului comunist”, denunţă o ”concentrare excesivă a puterii” în mâinile lui Xi Jinping şi îi solicită acestuia ”să demisioneze din toate funcţiile de conducere a Partidului şi a Statului”. Petiţia a apărut mai întâi pe un site de informaţii în limba chineză din străinătate, ”Chinachange”, potrivit site-ului Canyu, de unde a fost preluată de Wujie News.

Faptul că o instituţie media din China, conştientă de riscurile pe care şi le asumă, a publicat o astfel de petiţie contra autorităţilor, i-a făcut pe unii comentatori să vorbească despre teza unui atac online asupra site-ului de ştiri. BBC evocă o legătură cu un act de piraterie, prin care s-a intenţionat destabilizarea platformei media în ochii regimului.

„Este evident că Watching (traducerea în engleză a Wujie News) nu avea cum să publice o astfel de scrisoare, care solicită demisia lui Xi, acest fapt este cu totul imposibil în China”, a declarat pentru Le Monde o veche colaboratoare a lui Jia Jia. 

Site-ul Wujie News nu a putut fi accesat timp de mai multe zile, devenind din nou operabil la sfârşitul săptămânii trecute, fără ca jurnaliştii incriminaţi să semneze vreun articol.

loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *